پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

«مبارزه ی داوود و جالوت» به قلم بزرگان

1,449

« مبارزه ی داوود و جالوت » به قلم بزرگان

یکی از موضوعات مورد علاقه ی نقاشان بزرگ در طول تاریخ، داستان « مبارزه ی داوود و جالوت » است. این موضوع توسط بزرگانی همچون میکلانجلو، تیسین و کاراواجو به تصویر کشیده شده است. در اینجا خلاصه ای از داستان مبارزه ی داوود و جالوت را می خوانیم:

 جنگی میان فلسطینیان و اسرائیلیان در جریان بود. نوجوانی به نام داوود که به علت ناتوانی در جنگیدن قرار نبود در این جنگ شرکت کند، برای رساندن خوراکی به برادرانش راهی محل جنگ می شود. در آنجا می شنود که یک جنگجو از سپاه رقیب، مدت زیادی است که با هیاهوی خود سپاه اسرائیلیان را به هراس وا داشته است. داوود ِ نوجوان برای مبارزه به سوی جالوت رفت و در حالی که جالوت به تمسخر حریف خود مشغول بود، این نوجوان سنگی در فلاخن (سنگ انداز) خود گذاشت و پیشانی جالوت را هدف گرفت و سنگ را به سوی او رها کرد. پیشانی جالوت از هم شکافت و او به زمین افتد. داوود فرصت این را غنیمت شمرد، به سمت جالوت رفت و با شمشیر خود او، سرش را از بدن جدا کرد. از معروف ترین آثار نقاشی بر اساس این داستان، می توانیم به آثار زیر اشاره کنیم:

میکلانجلو بوناروتی در اثر سترگ خود، در بخشی از سقف نگاره ی نمازخانه ی سیستین، داستان مبارزه ی داوود و جالوت را به تصویر کشیده است. او سفارش این سقف نگاره را بین سال های 1508 تا 1512 به انجام رسانده است.

مبارزه داوود و جالوت به قلم بزرگان

تیسین در سقف نگاره ی کلیسای «سانتا ماریا دلا سالوته» در ونیز این داستان را به تصویر کشیده است.

مبارزه داوود و جالوت به قلم بزرگان

کاراواجو، استاد ایتالیایی متولد قرن شانزدهم، سه بار داستان مبارزه ی داوود و جالوت را به تصویر کشیده است. او اولین بار در سال 1599 و در حالی که تنها 28 سال داشت، تابلویی را با عنوان «داوود و جالوت» خلق کرد. مالکیت این اثر در اختیار موزه ی دل پرادو است. کاراواجو نسخه ی دوم این نقاشی را در سال 1607 و نسخه ی سوم را در سال 1610 خلق کرده است.

مبارزه داوود و جالوت به قلم بزرگان مبارزه داوود و جالوت به قلم بزرگان مبارزه داوود و جالوت به قلم بزرگان

اورازیو جنتیلسکی (پدر آرتمیسیا جنتیلسکی) نیز اثری با عنوان «داوود و جالوت» از خود به یادگار گذاشته است. او این تابلوی خود را بین سال های 1605 تا 1607 خلق کرد.

مبارزه داوود و جالوت به قلم بزرگان

و آخرین اثری که می بینید، «داوود سر بریده ی جالوت را بالا می برد» نام دارد. گوستاو دوور، نقاش، حکاک و تصویرساز مشهور فرانسوی، این مبارزه را در سال 1866 به تصویر درآورده است.

مبارزه داوود و جالوت به قلم بزرگان

[divider_adv topwidth=”1″ bottomwidth=”1″ linecolor=”#d9d9d9″ ]

محمد رضایی

درباره نویسنده: محمد رضائی ؛ محقق و نویسنده هنری

[divider_adv topwidth=”1″ bottomwidth=”1″ linecolor=”#d9d9d9″ ]

 

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.