پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

استودیو ، فضایی خلاق یا مکانی برای ایجاد خلاقیت

168

استودیو ، فضایی خلاق یا مکانی برای ایجاد خلاقیت 

تازگی ها دارم کتابی میخونم که درباره استودیو و بطور کلی فضای کاری هنرمند هست. خیلی دیدگاه های جالبی در اون وجود داره که اصلن آیا یک هنرمند به فضایی مثل استودیو نیاز داره یا نه و این فضا باید چه ویژگی هایی داشته باشه. در این کتاب از هنرمندانی صحبت میشه که استودیوهای خیلی بزرگ و مجهز دارن و همینطور اونهایی که میز آشپزخونه خودشون رو میز کار میدونن و نیاز به فضای چندانی ندارن. اما بهرحال هر دو دسته، نیاز به مکانی دارن که تغییر کاربری داده تا به اونها این حس رو بده که در فضایی جدید مشغول به کار هستن.

استودیو ، فضایی خلاق یا مکانی برای ایجاد خلاقیت - پریسا قادری

the Studio Reader, on the Space of Artists
Edited By Mary Jane Jacob and Michelle Grabner

همه ما بسته به شغلی که داریم نیاز به فضایی داریم که بتونیم در اون تمرکز کنیم و احساس کنیم که این مکان و این لحظه برای کار کردن هست و به نوعی از فعالیت های دیگه فاصله بگیریم. این فضا میتونه یه اتاق باشه که فقط متعلق به شماست یا یک میز و صندلی که در فضایی مشترک با همکاران و دوستانتون قرار داره. اما هرجوری که باشه مهم اینه که این فضا چطور به تمرکز و خلاقیت شما کمک میکنه. در زمینه های هنری، داشتن استودیو برای هنرمندان خیلی رایجه. به خاطر کثیف کاری ها و استفاده از رنگ و تینر و چسب و … قطعن داشتن فضایی غیر از خونه، استودیو میتونه به آرامش فکری هنرمند و تمرکزش کمک کنه. اینکه نگران لکه شدن فرش و پهن کردن و جمع کردن کارش بخاطر نوع فضایی که اِشغال کرده نباشه.
نکته جالب دیگه اینه که چطور کاری که توسط هنرمند خلق میشه با فضایی که در اون اثر هنری خلق شده، میتونه ارتباط داشته باشه. خیلی ها متعقدند که اثر هنری در استودیو به واقعیت خودش نزدیکتره و زمانی که راهی موزه ها و گالری ها میشه، از اون اصالتش فاصله میگیره. چون هنرمند در استودیو دغدغه دیده شدن و مورد قضاوت قرار گرفتن رو نداره، در نتیجه اونچه که باید رو خلق میکنه. همینطور مقایسه بین استودیو هنرمندان اروپایی و آمریکایی که چطور استودیوهای اروپایی سقف های بلند با نور طبیعی داره و به شرایط کاری هنرمند نزدیکتره. بر عکسِ نسخه آمریکایی اون که بزرگتر و پهن تر هست و البته تاریک تر که در طول روز هم باید چراغ روشن باشه، جایی مثل فضاهای صنعتی یا انبار کارخانه های عروسک سازی و یا دکمه سازی.
خیلی از هنرمندان معروف مثل پیکاسو یا پولاک، بیشتر وقتشون رو در استودیو شخصی شون میگذروندن. البته به این معنی نبوده که تمام اون لحظات رو داشتن کار میکردن و خلاق بودن. خیلی هاشون عقیده دارن که حتی خیره شدن به کاری که انجام دادند و ارزیابی کردنش هم از نظر اونها کار محسوب میشده. حتی مطالعه کردن و نوشتن و هر چیز دیگه ای که شاید یه وقتی به پیشرفت کاریشون کمک کنه. ولی لزوما همه لحظه های سپری شده در استودیو، منجر به تولید یه اثر جدید و باشکوه نمیشه و خیلی وقتها ماهها طول میکشه تا اثر به اون شکلی که شما در موزه ها و گالری ها میبینین دربیاد.

راشنبرگ - استودیو ، فضایی خلاق یا مکانی برای ایجاد خلاقیت - پریسا قادری جکسون پولاک - استودیو ، فضایی خلاق یا مکانی برای ایجاد خلاقیت - پریسا قادری پیکاسو - استودیو ، فضایی خلاق یا مکانی برای ایجاد خلاقیت - پریسا قادری چاک کلوز - استودیو ، فضایی خلاق یا مکانی برای ایجاد خلاقیت - پریسا قادری

[divider_adv topwidth=”1″ bottomwidth=”1″ linecolor=”#d9d9d9″ ]

پریسا قادری
درباره نویسنده: پریسا قادری ؛ کارشناسی ارشد گرافیک و هنرهای زیبا

[divider_adv topwidth=”1″ bottomwidth=”1″ linecolor=”#d9d9d9″ ]

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.