پان آرت - نشریه جامعه ی هنری ایرانیان
وب سایت علمی پژوهشی هنر

نقاشی دیجیتالPainter X3

0 158

بعد از تسلط ادوبی به مجموعه برنامه هایی شامل اصلاح تصاویر، نشر رومیزی و گسترش وب؛ وجود دو حیطه از برنامه های گرافیکی برای طراحان بیشتر از همیشه لازم بنظر میومد. گرافیک سه بعدی و نقاشی. ادوبی هم تا حدودی خودش رو به این دو قسمت وارد کرد اما بصورت اختصاصی نرم افزارهای ویژه ای رو گسترش نداد. در زمینه هنرهای سه بعدی برنامه های خیلی زیادی ساخته شدن. از Maya  و 3dStudio گرفته تا برنامه های خاصتری مثل Xara  و ZBrush میتونستن کارهای سه بعدی متنوعی رو برای شما انجام بدن. ولی در زمینه نقاشی دیجیتال اونهم بصورتی که ابزارها و امکانات با دنیای واقعی مشابهت بیشتری داشته باشن، تنها میشه به یک برنامه کامل اشاره کرد.

پان آرت

برنامه Corel Painter از محبوب ترین نرم افزارهایی هست که توسط اکثر تصویرگران، نقاشان، دوستداران هنر و حتی عکاسان مورد تایید قرار گرفته. بعد از بیست سال فعالیت، Painter هنوز در زمینه نقاشی دیجیتال مبتنی بر سبک و تکنیک، حرف اول رو میزنه. تا نسخه دوازدهم این برنامه اونقدر جذابیت های فراوونی وجود داشت که شما رو در زمان تصویرسازی شوکه بکنه. اکثر شهرت این برنامه به تنوع قلم موها و بافتهای کانواسی هست که در اختیار طراح قرار میده. دنیای واقعی از آبرنگ، اکولین، رنگ روغن و حتی امکان ترکیب مواد مختلف برای رسیدن به یک ابداع تازه در Painter بینظیره.  همینطور استفاده از Airbrush دیجیتالی و امکان ترکیب رنگ روی پالت، هنر هنرمندی رو جذب میکنه.

پان آرت

نسخه‌ای جدید از Corel Painter:
و اما نسخه X3 یا سیزدهم هم منتشر شد. البته اینجا باید تفاوتهایی رو از نسخه قبل که بوده و در نسخه جدید ارتقا پیدا کرده مرور کنیم تا بدونین چه بلایی قراره سرتون بیاد! در نسخه دوازدهم مواردی مثل: امکان اشتراک گذاری قلموها، حمایت از نسخه 32 و 64 بیتی در ویندوز و همینطور 32 بیتی مکینتاش، گسترش پالت ترکیب رنگ، پیشرفت در پیش نمایش قلموها و همینطور بهبود وضعیت ایجاد بافت بروی کانواس وجود داشت. در نسخه جدید علاوه بر قدرتمند شدن همون موارد قبلی، امکاناتی مثل چند لمسه شدن یا Multi-Touch در اتصال قلم دیجیتال Wacom، امکان جابجایی قلموها، تبدیل پنجره های پیش نمایش و همینطور ابزارهای جدیدی برای Pan و Pinch در زمان طراحی ساخته شده. امکانات خیلی بیشتری هم در نسخه جدید برای آپدیت برنامه ارایه شده تا از لحاظ تجاری بتونه خرید برنامه Painter  رو قابل قبول تر بکنه.

پان آرت
از توانایی های جدید نسخه سیزدهم میشه به وجود یک هزار قلمو در سی بخش مجزا، اضافه کردن قلمو های جدید با امکان جستجو در وب، توانایی نمایش اوریجینال عکس در زمان طراحی، گسترش پالت رنگ برای رسیدن به رنگهای جدید و حتی پانلی برای نمایش اخبار جدید در دنیای نقاشی هم اشاره کرد. شما در زمینه انتخاب رنگ حتی میتونین امکان نمونه برداری رو از قالبهای مختلف گرافیکی و حتی فایلهای PSD هم انجام بدین و در نهایت مجموعه ای از رنگهای سفارشی شده رو بصورت اختصاصی در یک پالت رنگ جدید ذخیره کنید.
از لحاظ امکانات طراحی فنی هم در نسخه جدید پیش بینی های لازم انجام شده. شما میتونین در پرسپکتیو یک، دو یا سه نقطه ای از امکانات برنامه استفاده کنین. امکان لایه بندی هم که از قبل گسترش پیدا کرده و هماهنگی در ورود و خروج لایه ها و همینطور سازگاری بیشتر با فتوشاپ میتونه شما در طراحی کمک کنه. و البته در این میون یک چیز رو نباید فراموش کرد که Painter بر پایه قلم گرافیکی یا خیالتون رو راحت تر کنم بر پایه Wacom ! کار میکنه.

چه هنرهایی برای چه کسانی:

فتوآرت: به عنوان یک عکاس شما میتونین لحظه مورد نظرتون رو ثبت و به دنیای دیجیتال وارد کنین. در Painter  شما میتونین از ابزارهای جدید استفاده کنین و تصویر خودتون رو با دنیای از رویا پردازی دیجیتال ترکیب کنین.
ترادیشنال آرت: در نسخه جدید امکاناتی برای نقاشانی ایجاد شده که به سنت نقاشی احترام زیادی قائل هستن و میخوان کارهایی رو در سبک امپرسیون یا رئالیسم و سایر سبکها ایجاد کنن. کانواسهای ویژه برای هنرمندان این سبک.
ایلاستریشن: در تصویرسازی بر اساس یک داستان، شما میتونین ساخت استوری بوردهای خودتون رو انجام بدین. تنوع قلموها بروی کانواس های مختلف، و امکانات لایه بندی برای تصویرسازان حرفه ای آماده شده.
کانسپت آرت: برای خلق جلوه های کانسپت و ایده پردازی های شما میتونین از دنیای طراحی با اصول پرسپکتیو کمک بگیرین. اکثر طراحان کانسپت، ایده اولیه خودشون رو با استفاده از Painter  خلق میکنن.
طراحی: گروه های دیگه ای غیر از نقاشان و تصویرگران هم میتونن از Painter استفاده کنن. خلق اثر برای استفاده در صفحات وب تا نشر رومیزی برای طراحان گرافیک هم در این برنامه امکان پذیره.
هنر برای تازه کارها: حتما لازم نیست یک هنرمند حرفه ای باشین تا از این برنامه استفاده کنید. شما میتونین از قالبهای آماده که به سرعت تصویر رو به نقاشی تبدیل میکنه استفاده کنین و در اون ادامه کار رو دستی ادامه بدین.

پان آرت

ویژگی های برتر نسخه X3:

خط دور پویا: در این نسخه میشه قالبهای تصادفی برای خط دور قلموهای مختلف رو بوجود آورد. این تصاودفی بودن دورخط ها، طرح شما رو از یکنواختی و تکراری شدن نجات میده و کانسپت طراحی شده رو طبیعی تر جلوه میده. در این نسخه در حدود 25 حالت مختلف خط دور یا همون Jitter برای طراحی آماده شده.
موتور جستجوی قلمو: با این شیوه میتونین قلموهای شگفت انگیزی پیدا کنین. در جستجو امکان داره اسم و یا ویژگی های خاصی رو دنبال کنین. بعد از پیدا کردن قلم، محیطی برای پیش نمایش زنده از قلمو و کارکردش برای شما نمایش داده میشه.
تولید مثل دقیق: مثل نسخه های قدیمی تر، هنوز هم میتونین از روی تصویر شروع به نقاشی کنین. تبدیل تصویر به نقاشی در این نسخه از دقت بالاتری برخورداره و Cloning نهایی رو میتونین در قسمتهای مختلف با دقت انجام بدین.
پرسپکتیو: راهنمای ایجاد خطوط در پرسپکتیو یک، دو و سه نقطه ای پیشرفتهای خاصی کرده. خطوط طراحی شده رو میتونین بصورت Snap و با دقت بالاتری ترسیم کنید.
کنترل هوشمندانه قلمو: تنظیمات جدید قلمو برای طراحی بصورت اختصاصی در یک پانل جا داده شده. تنظیم جزییات قلمو راحت تر شده و امکانات جدیدی هم به این تنظیمات اضافه شده.
منبع تصویر: برای راحتی کار در زمان تبدیل تصویر به نقاشی، عکس اولیه در یک پنجره جدید باز میشه و شما بدون جابجایی بین پانلها، همزمان میتونین تصویر اولیه و تصویر تبدیل شده رو مشاهده کنین.

ارسال یک پاسخ